Какво става?! ДДС-то падна, ресторантите качиха цените
България е страна на парадоксите и ресторантьорите дават поредно потвърждение за това. През юли – месеца, в който ДДС за храната в заведенията падна от 20 на 9%, цените не само не намаляха, напротив, увеличили са се. Това не е субективно твърдение на заядливи клиенти, а е обективна информация, събрана и огласена от Националния статистически институт. Данните на НСИ за инфлацията сочат, че през юли ресторанти, бистра, механи и т.н., както и хотелите, са вдигнали цените. Повишението е с 2% спрямо юни и с почти 5 на сто спрямо декември 2019-а г. Юли е месецът, в който влезе в сила намалената ставка на ДДС за храната в заведенията, за книгите и за бебешките стоки.
По цял свят в условията на ковидкриза заведенията се чудят как да ухажват клиентите и какви намаления да направят, за да привлекат повече посетители и да си избият загубата на приходи през времето, в което са били затворени. Нашите ресторантьори обаче явно са решили да действат на принципа „ден година храни“
А в началото на юни от бранша уверяваха, че поскъпване няма да има. Председателят на асоциацията на заведенията Ричард Алибегов дори коментира, че би било самоубийствено да прогонват със скъпотия клиентите си. Тогава Алибегов и негови колеги казаха само, че няма да свалят цени, защото бизнесът им е много пострадал от ковид рестрикциите, имат пораснали разходи за дезинфекция и маски, а и минималната заплата се е вдигнала. Така че намалената ставка щяла да им подкрепи доходите и да „стабилизира“ сектора.
Вдигането на цените в заведенията не може да бъде оправдано с подобни тенденции при храните. Напротив, месото, млякото, техните производни, плодовете и зеленчуци, зърнените, варивата, олиото и т.н. дори са поевтинели. Цените на хранителните стоки през юли са паднали с 1.6% спрямо юни, сочат данните на НСИ. Книгите – другият сектор, който бе обгрижен са намаление на ДДС ставката, също са поевтинели, макар и макар и символично.
Коментари в социалните мрежи показват, че хората, и без да четат статистиката на НСИ, са усетили тенденциите по джоба си. Немалко клиенти, посетили любимо заведение след продължителна „ковидпауза“, с неприятна почуда установяват, че любимата им салата, пица, основно ястие са поскъпнали. Те са убедени, че цените са подскокнали с много повече от регистрираните от НСИ проценти. Вероятно все пак има и обекти за хранене, които се решили на заложат на обратната тактика – да привличат клиенти, като свалят някой и друг лев от позициите в менюто си.
Като цяло през юли животът в България е поскъпнал с 0.5 процента спрямо предния месец, показват данните на НСИ. Прави впечатление драстичното вдигане на потребителските цени на туристически пакети – 16.1%, и на финансовите услуги на банките – с 11.2%. Сериозно увеличение има и в областта на развлеченията и културата – със 7.4 на сто.
Източник: „СЕГА“