Борис Бонев: Време е Брюксел да се намеси за некачествените ремонти у нас

0

Автор: Антония Коцева, Юрактив.бг

Европейската солидарност е едно на най-хубавите неща, на което се радва България. София получава огромен финансов ресурс от Европейския съюз, по-голяма част от който безвъзмездно. Голяма част от парите обаче се пропиляват в некачествени ремонти.

Това каза в интервю за EURACTIV България Борис Бонев, който е един от основателите на гражданската инициатива “Спаси София“ и общински съветник в Столичния общински съвет.

“Голяма част от парите от европейската солидарност се инвестират или напълно погрешно, или в некачествени проекти. Немалка част отиват в некачествени ремонти на улици, площади и трамвайни трасета, които скоро след това започват да се разпадат.

Пример за това е трасето на трамвай № 7, както и улица “Граф Игнатиев“. Огромни проекти, финансирани от ЕС, които струват милиарди, са реализирани некачествено. Затова отдавна е дошло време Европейската комисия и европейските контролни органи да се намесят много по-сериозно в България и по-конкретно в София. По-добре е, ако трябва да се спират еврофондове, докато не се коригират проектите и да се отстранят проблемите, отколкото милиони и милиарди да отиват в наши фирми и да бъдат пропилявани общите ни пари в изключително некачествени проекти”, коментира Бонев.

Забележки и към метрото

Попитан кои са най-стряскащите примери за некачествени ремонти в столицата, той посочи улица “Граф Игнатиев”, Западния парк и дори метрото. Според Бонев метрото по принцип се управлява добре, но често виждаме напукани стени или пропадане на плочки. “Някои може да кажат, че това са дребни детайли, но дяволът е в детайлите. Едва ли някой може да ме убеди, че ако не можем да подредим две плочки правилно, ще се справим чудесно със сложните технически проекти”, смята общинският съветник.

Затова според него е необходим по-строг контрол от страна на Европа – “след като няма натиск отвътре този начин на работа да бъде спрян, то поне да дойде отвън.” 

На въпрос дали все пак може да посочат и добри примери за качествено строителство в София, Борис Бонев отговори, че са малко, но има. Въпросът обаче не е само една улица да бъде ремонтирана, а да се изграждат нови съоръжения. 

“В цяла България като се прави ремонт, се разбира като смяна или преасфалтиране на тротоарите. Има проекти, които са добре технически реализирани, но целта трябва да е не да запазваме положението, а да се възползваме от всички модерни технически средства, за да надграждаме и да правим града по-удобен”, обясни Бонев.

Според него на столицата са нужни свързани и безопасни велоалеи, бус ленти, пешеходни зони, пътна безопасност, но нищо от това не се прави.

Бонев коментира и амбициозния проект на ЕС за зелени, енергийно ефективни и щадящи климата градове. Според него у нас нещата ще се случат трудно, но ще се случат, защото не можем да си позволим да не изпълняваме.

Добри примери има, но не се следват

Климатичните промени са факт, това може да се види и в София – по-силни бури и засушаване. Проблемът, според него, е, че има план за действие с указание за мерките, но нищо не се прави. Столицата има прекрасни примери, от които да се възползва, но там всички мерки се спазват стриктно. Един от тях е Париж, където кметицата Ан Идалго прави революция в това отношение. Там бяха изградени безопасни велоалеи из целия град, които накараха парижани да се качат на велосипедите. Това е добър начин да се предотвратят задръстванията и да се изчисти въздухът.

На ръководството на Столична община трябва да стане ясно, че не е достатъчно да купиш нови автобуси и тролеи. Въпреки че е важно превозните средства да са нови, те трябва да са и редовни. За сметка на това в последните дни общината обяви, че орязва разписанието на транспорта в София, така че ще се чака по-дълго. Така със сигурност няма да се привлекат пътници – те ще се качат в колите, за да не чакат по спирките, а въздухът ще става все по-мръсен, коментира Бонев.

Некачественото строителство

Попитан кои са първите и основни мерки, които трябва да вземе Столична община, ако иска да се реформира и да реализира по-успешно европейските средства, Бонев отговори, че трябва да се започне от некачественото строителство. 

“Некачественото строителство може да се избегне със строг контрол при ремонтите, но не по документи, а на място. Втората стъпка е създаване на хубави проекти, в които са указани всички детайли при изграждането. Не бива да разчитаме на майстора на улици да преценява как да направи понижението на кръстовището, така че то да е достъпно за хора с увреждания”, обясни Бонев. 

Общинският съветник смята, че хората, които са заети с развитието на София, трябва да имат много повече смелост, както и здрави нерви, за да прокарват непопулярни мерки и градът да върви напред. Развитието не бива да зависи от хора, които са заети с “нищоправене” от години или по-лошо – които са контрапродуктивни. 

Според него може да се започне със създаване на удобна транспортна мрежа, бус ленти, намаляване на паркоместата по основните булеварди и създаване на пешеходни зони. 

“Общината трябва да е голям мотиватор към правителството и парламента, за да приемат закони, където има указания за проектиране на сгради и срещу презастрояването”, коментира той. 

Борис Бонев е оптимист, въпреки проблемите, че ще тръгнем по верния път – публичната инфраструктура да е здрава, качествена и дълголетна. А и да догоним градовете, които са добри примери в Европа.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече